Blog Louis Smit

  • Over business consultancy, marketing, coaching van bedrijven, ontwikkelingssamenwerking, reizen, kunst, literatuur, media en andere dingen die communiceren

Het imago van Kazachstan

Het olieland Kazachstan is bezig met zijn imago. De president wil de naam van het land veranderen in Kazach Natie of iets dergelijks. Dit om de associatie weg te nemen met armere landen als Oezbekistan, Turkmenistan enTadzjikistan, en met in zijn ogen gewelddadige landen als Pakistan en Afghanistan.

De naam met de uitgang -stan, die land betekent, zou toeristen afschrikken. Feit is dat de schrijver Gerrit Komrij sprak van Absurdistan toen hij Nederland wilde bespotten. En de term Verweggistan duidt ook geen al te aanlokkelijk oord aan.

In 2006 kwam de film ‘Borat’ van Sacha Baron Cohen uit. Deze komiek schilderde de Kazachstaanse bevolking af als dom en primitief. Die bevolking mocht de film zelf niet zien, maar later zei een minister dat dankzij ‘Borat’ het toerisme was vertienvoudigd.

Of de voorgestelde naamsverandering van het land erdoor komt, valt nog maar te bezien. Er is veel weerstand tegen. Dit hoor je op straat: “Ons volk is verontwaardigd door dit nieuws, want zoveel miljarden worden daaraan besteed. De hoge heren bestelen de staat en ons volk verarmt, en daar komt niets goeds van.”