Blog Louis Smit

  • Over business consultancy, marketing, coaching van bedrijven, ontwikkelingssamenwerking, reizen, kunst, literatuur, media en andere dingen die communiceren

Home Staging

Het communicatievak kent vele hoeken en gaten. Ooit gehoord van Home Staging? Momenteel overtreft het aanbod van onroerend goed de vraag aanzienlijk. Dat is nette makelaarstaal voor: het is takkenmoeilijk om je huis te verkopen. Een firma die Residence Visage Home Staging heet biedt hulp bij het aanlokkelijk presenteren van het object dat je wilt verkopen. Dat gaat verder dan wat makelaars gebruikelijk adviseren: ga met de witkwast door het huis en als er kijkers komen zorg dan dat dat het naar verse koffie en gebakken appeltaart ruikt.

“De Home Staging-consultant, die een geschoolde specialist is, weet hoe je onroerend goed in orde moet brengen en hoe je voorwerpen zo moet schikken dat het er zo luchtig en zo aangenaam mogelijk uitziet”, staat te lezen in het blad van de Tsjechische tak van de internationale makelaardij Century 21. “Home Staging verbergt niets maar probeert juist alle voordelen te laten zien waar het object over beschikt.”

Dat lijkt op het advies van de klassieke PR-adviseur, maar in dit geval moeten de stoelen aan de kant. Voor de geplande verkoop is een huis vaak overvol met dingen, zo leert de ervaring, en de levensstijl en de smaak van de bewoners sluiten hoogstwaarschijnlijk niet aan bij die van potentiele kopers. De inrichting overschaduwt dikwijls de voordelen van de ruimtes en de mogelijkheden van hoe je die kunt gebruiken, zegt het blad.

De Home Staging-consultant komt bij je langs en zorgt voor een aantrekkelijke presentatie op foto’s en bij bezoeken van kijkers. Die foto’s zijn heel belangrijk want de meerderheid van huizenzoekers zoekt eerst op het internet.