Blog Louis Smit

  • Over business consultancy, marketing, coaching van bedrijven, ontwikkelingssamenwerking, reizen, kunst, literatuur, media en andere dingen die communiceren

Bleekmiddel

Ze hebben een meisje van Chinese afkomst voor de fotoshoot gekozen omdat zij van nature al bleker is dan de Thaise modellen. En haar moeder is meegekomen omdat dit de eerste keer is dat zij in de boze wereld van fotografen en regisseurs verkeert.

Het meisje moet reclame maken voor een whitening cream, een ‘bleekmiddel’ dat Aziatische vrouwen op hun gezicht smeren om er zo blank mogelijk uit te zien. Overgewaaid uit Japan, waar meisjes ook hun donkere haar blonderen en plateauzolen dragen om er rijziger uit te zien en zo meer een Westers schoonheidsideaal te benaderen.

Voor het reclamebureau in Bangkok is de importeur van deze whitener een grote klant. Het is maar een van de vele aanbieders van dit middel, want bij elke drogist en in elke supermarkt kun je deze crème vinden. Over enkele weken kijkt het tedere gezicht van het meisje in heel Thailand je van billboards aan om het bleekmiddel bij Thaise vrouwen aan te prijzen.

In Europa was het gebruikelijk dat aristocratische en rijke dames zich tegen het zonlicht beschermden om niet te worden aangezien voor een arbeidster die de hele dag op het veld in de zon stond te ploegen. Tegenwoordig is het in Europa chic om zongebrand door het leven te gaan, terwijl ook nog eens door immigratie en vermenging de gemiddelde kleur van de populatie langzaam van wit in getint verandert.