Pensioencommunicatie

Er is een nieuw communicatiespecialisme: pensioencommunicatie. Het woord zie ik sinds 2013 steeds vaker opduiken in het vocabulaire van financieel adviseurs. ‘Persoonlijke aandacht de succesfactor bij pensioencommunicatie’. ‘Neuzen dezelfde kant op richten en bruggen bouwen’. Dat zijn de frasen die erbij horen.

Vroeger belden financieel adviseurs op als je net de eerste hap van je avondeten had genomen. Met louter goed nieuws over een hoog rendement van hun producten. Het verhaal was zo overdonderend dat je die vileine vraag vergat te stellen: als dat rendement inderdaad zo fantastisch is, waarom zit jij zelf dan nog steeds aan de telefoon mensen lastig te vallen?

Verzekeraars, pensioenfondsen en financieel adviseurs hebben de mond vol van transparantie en communicatie. Er zijn pensioenoverzichten waarin je kunt lezen ‘hoe je ervoor staat’ en op basis waarvan je ‘keuzes kunt maken’. Deze overzichten bevatten uitsluitend tegenvallende resultaten.

Vele jaren was het gebrek aan transparantie troef in de wereld van de financieel adviseurs en werd er grof geld verdiend aan in kleine letters weggestopte provisies. En nu is er dan pensioencommunicatie. Een eufemisme van het zuiverste water. Als er een cursus voor was, dan zou die net zo goed kunnen heten: slecht nieuws brengen als basis van uw verkoopstrategie.