Hoe beeldgericht de wereld vandaag ook mag zijn, communicatie maakt meestal gebruik van teksten. Kort of lang. Een persbericht of een verslag.

Taal is essentieel. Op dit vlak ben ik gevormd door mijn studie Slavische taal- en letterkunde en door de journalistiek. Journalistiek ontwikkelt je gevoel voor wat nieuws is, leert je hoofd- en bijzaken onderscheiden en een verhaal structureren. Ook leert journalistiek je hoe je een boodschap pakkend of wervend kunt opschrijven. Plaatsvervangend nieuwsgierig voor het publiek en met een blik van buiten naar binnen.

De term storytelling is momenteel erg 'in' bij marketing en communicatie. Verhalen vertellen is echter zo oud als de wereld. Het leunt op een traditie van retoriek en literatuur. Verhaaltechnieken kun je inderdaad gebruiken om effectief informatie over een bedrijf of een product over te brengen.

Ik kan penvoerders van projecten, communicatiemedewerkers en redacteuren coachen bij het schrijven van:

  • Webcontent
  • Interviews
  • Artikelen
  • Pers- en nieuwsberichten
  • Toespraken en presentaties
  • Story's

En bij het ‘intelligent redigeren’ van grotere teksten zoals verslagen of onderzoeksrapporten. Met aandacht voor de volgende aspecten:

  • Hoe je de teksten meer kunt toesnijden op je doelgroep
  • Hoe je ze toegankelijker kunt maken
  • Hoe je ze beter kunt structureren
  • Hoe je door een verandering van volgorde meer effect kunt krijgen
  • Hoe je zinnen korter kunt maken zonder verlies van inhoud
  • Snoeien in lijdende zinnen en tangconstructies
  • Correctie van foutieve spelling